Digitaliseringen har pågått under fler decennier nu och den påverkar människors liv och vardag mer än vad vi kanske tänker på ibland. Det handlar om allt, från hur vi använder datorer privat och på jobbet, till alla appar vi laddar hem till våra smarta mobiltelefoner. Sociala medier har slagit igenom på riktigt bred front och vi ägnar väldigt mycket tid åt digital kommunikation. Sverige är ett mycket framgångsrikt land när det gäller att nyttja digitaliseringens möjligheter. I Sverige har företag och myndigheter utvecklat moderna tjänster som hjälper invånarna att effektivt hantera sin vardag när det gäller allt från sjukskrivningar till banktjänster.
Digitala tjänster underlättar
Idag finns det mängder av digitala tjänster som underlättar svenskarnas tillvaro. Nu är Sverige i topp tre gällande utnyttjandet av digitaliseringens möjligheter och det märks inte minst när det kommer till de digitala tjänster som myndigheter och företag utvecklat. Det går alldeles utmärkt att sköta de flesta av sina bankärenden online i datorn eller telefonen. Det går också att ta hand om många av de ärenden man har som är kopplade till Skatteverket eller Försäkringskassan via sin mobiltelefon. Detta skapar en effektivare vardag för människor, och det gör att man sparar tid och kan ägna sig åt annat än formaliteter och administration.
Många företag nyttjar digitaliseringens möjligheter
De företag som är riktigt framgångsrika idag vet ofta precis hur de ska nyttja digitaliseringens möjligheter. Det gäller att hänga med sin tid och vara närvarande på nätet och i sociala medier. Att dessutom ha en egen app till mobiltelefoner är något som många företag har tagit till sig. Genom att möta kunderna där de befinner sig ökar företagen chansen att kunderna handlar. En digital närvaro och digital strategi är grundläggande för många företag idag. Det gäller så väl moderna nya branscher som äldre mer traditionella branscher. Alla företag kan nyttja digitaliseringen även om det sker på väldigt olika sätt.